Az utánképzésre jelentkezés menete

2021. május 12. szerda

Mi a teendő, ha már bevonták a vezetői engedélyt? Milyen kiadásokkal kell számolni annak visszaszerzése esetén? Összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat.

Egy korábbi cikkünkben>> arról írtunk, hogy mi a teendője annak a gépjárművezetőnek, akinek vezetői engedélyét bevonták és akit utánképzésre köteleztek, ha vissza szeretné szerezni jogosítványát. A megoldás: jelentkeznie kell a Vizsgaközpont fővárosi vagy a megyeszékhelyeken működő képviseleteinél. Ebben a cikkben az utánképzésre jelentkezés menetéről írunk, és azzal is foglalkozunk, hogy ilyen esetben mennyire mélyen kell a gépjárművezetőknek a zsebükbe nyúlniuk. 

Az utánképzésre történő jelentkezés elengedhetetlen feltétele, hogy a járművezető birtokában legyen az elkövetett szabályszegés kapcsán megszületett és jogerőssé vált rendőrségi határozatnak, bírósági büntetővégzésnek és ítéletnek, valamint az ehhez kapcsolódóan kiállított kormányhivatali határozatnak, amely az utánképzési kötelezettségről rendelkezik.

Fontos, hogy az utánképzés megkezdése nem az eltiltás lejártához, hanem a megfelelő iratok jogerőre emelkedéséhez kötött. Érdemes tehát mielőbb megindítani az eljárást, hogy mire az eltiltás lejár, az utánképzés is lezáruljon. 

Jelentkezéskor be kell mutatni a fent említett iratokat, a személyi igazolványt, valamint a lakcímkártyát. Ezen felül be kell fizetni a feltárás díját, amelynek összege 10 000 és 30 000 forint között változik („B” kategória esetén jelenleg 18 220 Forint).

A következő lépés a feltárás, ami egy közlekedéssel kapcsolatos felmérés. Itt egy szakértői csapat határoz arról, hogy az utánképzésre kötelezettnek milyen programon szükséges részt vennie. A feltárt hiányosságok megszüntetésére a legmegfelelőbb program kijelölése során figyelembe veszik a közlekedési szabályszegést és annak súlyosságát, illetve a feltáráson nyújtott teljesítményt, eredményeket és járművezetői tapasztalatokat.

A program időtartamát és díját jogszabály határozza meg, az összeg jelenleg 40 250 forinttól legfeljebb 143 750 forintig terjedhet. A közlekedési képzettség hiányosságainak megszüntetésére irányuló elméleti, valamint a közlekedési képzettség, kultúra és magatartás hiányosságainak és hibáinak megszüntetését célzó járművezetési gyakorlati foglalkozás vizsgaköteles. Ha a megmérettetés nem sikerül első alkalommal, elméleti vizsga esetén 5750, míg személygépkocsival végrehajtandó gyakorlati vizsga esetén 6720 forint pótvizsgadíj fizetendő. 

Ha arra a kérdésre szeretnénk választ kapni, van-e az utánképzésnek visszatartó ereje, mindenekelőtt érdemes azt tisztáznunk, hogy  az utánképzés nem büntetés (bár többen eleinte így élik meg), hanem a hiányosságok megszüntetésére irányuló egyfajta segítségnyújtás. 

A gépjárművezetők visszajelzéseiből tudjuk, hogy önmagában a feltárást hasznosnak és jónak tartják, mert így újra átnézik a közlekedési szabályokat, amelyek időközben már esetlegesen megváltak. Ezen felül vannak, akik a vezetésükkel kapcsolatosan értékes tanácsokat kapnak a feltáró vizsgabiztostól. 

A pszichológiai programok elvégzése után is sok pozitív visszacsatolás érkezik hozzánk. A programok tréning jellegűek, a résztvevők megosztják egymással tapasztalataikat, és a foglakozás vezető(k) segítségével vonják le a következtetéseket. Sokan csak ott szembesülnek az alkohol, drog, vagy a fáradság szervezetre gyakorolt hatásaival, illetve ismerik be vagy fel, hogy a szabályokat valóban be kell tartani.

Persze nem mindenki érez így. Jellemzően azoknak van negatív élménye, akik vizsgaköteles programot kaptak, és csak többszöri próbálkozást követően sikerül megfelelniük. Addig pedig marad a tömegközlekedés okozta kényelmetlenség vagy – ami még nehezebb – a kényszerű munkaszünet. Ők azok, akik egy életre megfogadják, hogy többé nem fognak szabálysértést elkövetni. 

Összegezve a fentieket, az utánképzés visszatartó ereje sokkal inkább az egyes programok hatékonyságának köszönhető, semmint a büntetésen felül az utánképzés magas összegének kifizetésével szembeni ellenérzésnek. Talán szerencsésebb is lenne az újabb szabálysértéstől való visszatartó erő helyett inkább pozitív felismerésnek nevezni mindazt, amit a gépjárművezető az utánképzés feltárás és az egyes programok során megtapasztal. Az utánképzés során lehetőség van az esetlegesen megkopott közlekedési ismeretek frissítésére, a rutinná vált, berögződött, esetleg időközben be is rozsdásodott vezetési stílus finomítására. De a kis létszámban végzett csoportos foglalkozások arra is rávilágítanak, hogy milyen komoly következményekkel járhat egy-egy szabálysértés.

DECEMBERI NYITVATARTÁS

Címke:

Tekintettel az év végi áthelyezett ünnepnapokra, a Vizsgaközpont december 6-án, 7-én, illetve 13-án és 14-én a megszokottól eltérő nyitvatartási rend szerint várja ügyfeleit és szakmai partnereit. A vármegyei és fővárosi közúti ügyfélszolgálatok pontos nyitvatartási rendje IDE...

A KÖZLEKEDÉSI BALESETEK ÁLDOZATAINAK AZ EMLÉKNAPJA - NOVEMBER HARMADIK VASÁRNAPJA

Címke:

Miért fontos továbbra is foglalkozni a közúti biztonsággal? Minden év november harmadik vasárnapján (2024. november 17.) tartják a közlekedési balesetek áldozatainak az emléknapját, amely alkalmat...

ÁTMENETI SZÜNET A KÖZÚTI ÜGYFÉLSZOLGÁLATOKON

Címke: KÖZÚT,

Tisztelt Ügyfeleink! Tájékoztatjuk Önöket, hogy 2024. november 7-én és 8-án a Vizsgaközpont közúti ügyfélszolgálatai korlátozottan, kizárólag elektronikus úton lesznek elérhetők, a személyes ügyintézés ezeken a napokon szünetel. Az érintett tevékenységek 2024. november 11-én a...

ÁKÓ ÉS VSM: ELÉRHETŐK 2024 HARMADIK NEGYEDÉVÉNEK ADATAI

Címke: KÖZÚT, ÁKO, VSM

A hazai autósiskolák teljesítményét mérő Átlagos Képzési Óraszám (ÁKÓ) és a Vizsga Sikerességi Mutató (VSM) legfrissebb értékei táblázatos formában és grafikonok segítségével is...