Hírek

Megtekinthetők a motoros oktatóvideók

Címke: KAV, KÖZÚT, MOTOROS

A Közlekedéstudományi Intézet és a Vizsgaközpont szakemberei által összeállított videósorozat az új motoros tantervben szereplő feladatok helyes végrehajtását mutatja be. 2021. március 1-től a motoros képzések és vizsgák új követelményrendszer szerint zajlanak. A korszerűsített...

Korszerű motoros tananyag szakoktatóknak és vizsgabiztosoknak

Címke: KAV, KÖZÚT, KTI, ITM, MOTOR

Elérhetővé vált az az online tananyag, amely a szakoktatók és vizsgabiztosok felkészülését segíti a március 1-től érvényes új motoros képzési tanterv követelményrendszerének...

Korszerű képzés és vizsgáztatás teszi biztonságosabbá a motorozást

Címke: KAV, KTI, ITM, KÖZÚT

2021. március elsejétől megújított tantervi és vizsgakövetelményeket teljesítve szerezhetnek jogosítványt a magyar motorosok. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium alapos szakmai előkészítő...

Új motoros tantervi javaslatok készültek

Címke: KAV, ITM

A motoros balesetek számának csökkentése érdekében a Vizsgaközpont szakemberei javaslatot állítottak össze motoros képzések tanterveinek és vizsgakövetelményeinek módosítására. A közlekedés biztonságának javítása összetett feladat, amelynek fontos elemét képezi a közlekedésben...

Oldalak

Pályaalkalmassági Vizsgálat

Magyarországon a közúti járművezetők közlekedéspszichológiai vizsgálatát 1978-től végezzük a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságnál, illetve jogelődeinél. Ez idő alatt igen nagy szakmai tapasztalat és ismeretek birtokában tudtuk...

Belvízi kedvtelési célú hajós képesítések

Kisgéphajó-vezetői képesítés A belvízi kedvtelési célú kisgéphajó-vezetői képesítés belvízen – beltenger kivételével – kedvtelési céllal közlekedő kisgéphajó vezetésére és gépi berendezéseinek kezelésére jogosít. Belvízen a 7,5 kW-nál nagyobb...

Motoros oktatóvideók

2021. március elsejétől megújított tantervi és vizsgakövetelményeket teljesítve szerezhetnek jogosítványt a magyar motorosok. A változásról ebben a hírben>> számoltunk be részletesen. A KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. és a KAV Közlekedési Alkalmassági és...

Dokumentumtár

GYAKORI KÉRDÉSEK

A közlekedési magatartást tágabban kell értelmezni, mint a vezetni tudást. Ez utóbbi inkább képességeinktől függ, míg a közlekedésben egész személyiségünkkel veszünk részt. Ezért fontos, hogy az alkalmasságot kizáró okok feltárása ne csak a képességek vizsgálatára korlátozódjon. 2004 óta alkalmazzuk a pályaalkalmassági vizsgálatokban az osztrák Közlekedésbiztonsági Tanács (Kuratorium für Verkehrssicherheit) által kifejlesztett ART2020 vizsgáló berendezést, mely a közlekedéspszichológiai tesztrendszereknek egy új generációja. Az eljárás kidolgozásakor és továbbfejlesztésekor az osztrák szakemberek arra törekedtek, hogy egy-egy tesztmutatóhoz (pl. figyelem, tájékozódás, szenzomotoros koordináció, reaktív terhelhetőség) meghatározott vezetői viselkedéseket (pl. körültekintés, sávváltás, sebesség megválasztása, elsőbbségadás) rendeljenek hozzá. A vezetői viselkedés megfigyelésére egy oktató autóban, a viselkedést megfigyelő vizsgáló és egy autóvezető-oktató kíséretében került sor. Emellett a jármű egy műszeres vezetői viselkedés-elemző eszközrendszerrel volt fölszerelve. A vizsgálat kb. 1,5 órát tartott, egy autópályát, országutat és városi vezetést tartalmazó standardizált útszakaszon. Az így kapott valós viselkedési adatok, valamint az ART2020 teszteredmények statisztikai feldolgozása jelentős összefüggéseket állapított meg. A képesség-és személyiségvizsgálatok során feltárt hiányosságok (pl. a figyelmetlenségből vagy lassú reakcióidőből eredő bizonytalan, hibás döntések stb.) együtt jártak a valós közlekedési helyzetben megfigyelt balesetveszélyes magatartással.

Ha az eltiltása közúti járművezetésre vonatkozik, nem vezethet semmilyen járművet. Kategóriás eltiltás esetén az eltiltással nem érintett kategóriás járműveket vezetheti.

Ha valaki rendelkezik már legalább két éves „A2” kategóriás gyakorlattal, akkor a 20. életévének betöltésekor szerezhet legkorábban „A” kategóriás vezetői engedélyt. Ebben az esetben viszont a 21. életév betöltéséig az „A” kategóriás vezetői engedéllyel csak olyan motoros triciklit vezethet, melynek teljesítménye a 15 kW-ot nem haladja meg. 
„A” kategóriába tartozó motorkerékpár vezetésére, előzetes motorkerékpár vezetési gyakorlat hiányában legkorábban a 24. életév betöltésekor lehet vizsgát tenni.

A 2000. december 31. előtt kiadott járművezetői igazolványok pótlása az illetékes Vizsgaközpontok által kiállított igazolás alapján történik. Az ügyfél kérelmére az illetékes Vizsgaközpont, a kapcsolódó nyomtatvány kitöltése és díj befizetése ellenében vizsgaigazolást állít ki a korábban tett vizsgáról.
A 2000. december 31. után szerzett moped kategóriák pedig már az Okmányirodák rendszerében szerepelnek.