Oldalak

Sajtómegjelenések

[HÍRBALATON] Szezonális hajós ügyfélszolgálat nyílik Balatonfüreden 2023. április 27. Május 1. és szeptember 30. között ismét várja ügyfeleit a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont kihelyezett hajós ügyfélszolgálati irodája Balatonfüreden, a Balatonfüredi Yacht...

Pályaalkalmassági Vizsgálat

PÁLYAALKALMASSÁGI VIZSGÁLAT ELEKTRONIKUS ÜGYINTÉZÉS Magyarországon a közúti járművezetők közlekedéspszichológiai vizsgálatát 1978-tól végezzük a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságnál, illetve jogelődeinél. Ez idő alatt igen...

Belvízi kedvtelési célú hajós képesítések

Kisgéphajó-vezetői képesítés A belvízi kedvtelési célú kisgéphajó-vezetői képesítés belvízen – beltenger kivételével – kedvtelési céllal közlekedő kisgéphajó vezetésére és gépi berendezéseinek kezelésére jogosít. Kishajónak minősül belvízen a 20 m...

Motoros oktatóvideók

2021. március elsejétől megújított tantervi és vizsgakövetelményeket teljesítve szerezhetnek jogosítványt a magyar motorosok. A változásról ebben a hírben>> számoltunk be részletesen. A KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. és a KAV Közlekedési...

Géptiszt

A géptiszt képesítés korlátozás nélkül jogosít a gépüzemvezetői szolgálat ellátására belvízi úszólétesítményen. 2032. január 18-ig a vizsgaközpont a hajózási képesítésekről szóló miniszteri rendelet alapján a 2022. január 18. előtt kiadott géptiszt és gépkezelő...

Gépkezelő

A gépkezelő képesítés legfeljebb 500 kW főgépteljesítményű, belvízi úszólétesítmény gépüzemének önálló vezetésére, továbbá 500 kW-nál nagyobb főgépteljesítményű, belvízi úszólétesítményen, géptiszt vezetése alatt álló gépüzemben önálló szolgálat ellátására...

GÉPÉSZ

A gépész képesítés belvízi hajókon gépész munkakör ellátására jogosít. A képesítő vizsga vizsgatárgyai és témakörei: Hajó fő- és segédmotorok üzemtana és vezérlése Hajó gépüzemi segédberendezések üzemtana, csőrendszerek Fedélzeti és rakodógépek,...

Kiegészítő modul, I. kategóriájú kompetenciák

A vizsgatárgyak megnevezése: Kiegészítő modul, I. kategóriájú kompetenciák. Vizsga típusa: Gyakorlati vizsga A vizsgáztatók szabadon dönthetnek az egyes vizsgaelemek tartalmáról. A vizsgáztatóknak a lenti táblázat 25 darab vizsgaeleméből legalább 20 elemet végre kell...

Az utazás megvalósítása

A vizsgatárgy megnevezése: Az utazás megvalósítása Vizsga típusa: Gyakorlati vizsga A vizsgázónak bizonyítania kell, hogy képes egy utazás megvalósítására, és ennek során képes maga kezelni a vízi járművet A vizsgabiztosok szabadon dönthetnek az egyes vizsgaelemek tartalmáról A...

A hajó indulásra történő felkészítése, a kikötői műveletek szóbeli kompetenciák

A vizsgatárgyak megnevezése: A hajó indulásra történő felkészítése, a kikötői műveletek Vizsga...

Karbantartás, technikai eszközök, javítás szóbeli kompetenciák

A vizsgatárgyak megnevezése: Karbantartás, technikai eszközök, javítás Vizsga típusa: Gyakorlati vizsga A vizsgát belvízi géphajó fedélzetén kell lebonyolítani. A gyakorlati vizsgához...

Belvízi kedvtelési célú vizsgatematika és kérdésbank

A vizsga elméleti és gyakorlati részből áll. ELMÉLETI VIZSGA A vizsgatárgy megnevezése: Hajózási szabályzat (belvízi kedvtelési célú). A vizsga feleltválasztós tesztlap kitöltésével valósul meg. A tesztlap 20 feleletválasztós tesztkérdést tartalmaz. Egy kérdéshez egyetlen...

Dokumentumtár

GYAKORI KÉRDÉSEK

A közlekedési magatartást tágabban kell értelmezni, mint a vezetni tudást. Utóbbi inkább képességeinktől függ, míg a közlekedésben egész személyiségünkkel veszünk részt. Ezért fontos, hogy az alkalmasságot kizáró okok feltárása ne csak a képességek vizsgálatára korlátozódjon!

Magyarországon 2004 óta alkalmazzák a pályaalkalmassági vizsgálatokban az osztrák Közlekedésbiztonsági Tanács által kifejlesztett ART2020 vizsgáló berendezést, amely a közlekedéspszichológiai tesztrendszereknek egy új generációja.

Az eljárás kidolgozásakor és továbbfejlesztésekor az osztrák szakemberek arra törekedtek, hogy egy-egy tesztmutatóhoz (pl. figyelem, tájékozódás, szenzomotoros koordináció, reaktív terhelhetőség) meghatározott vezetői viselkedéseket (pl. körültekintés, sávváltás, sebesség megválasztása, elsőbbségadás) rendeljenek hozzá.

A képesség- és személyiségvizsgálatok során feltárt hiányosságok (pl. a figyelmetlenségből vagy lassú reakcióidőből eredő bizonytalan, hibás döntések) együtt járnak a valós közlekedési helyzetben megfigyelt balesetveszélyes magatartással.

Ha valaki rendelkezik már legalább két éves „A2” kategóriás gyakorlattal, akkor a 20. életévének betöltésekor szerezhet legkorábban „A” kategóriás vezetői engedélyt. Ebben az esetben viszont a 21. életév betöltéséig az „A” kategóriás vezetői engedéllyel csak olyan motoros triciklit vezethet, melynek teljesítménye a 15 kW-ot nem haladja meg. 
„A” kategóriába tartozó motorkerékpár vezetésére, előzetes motorkerékpár vezetési gyakorlat hiányában legkorábban a 24. életév betöltésekor lehet vizsgát tenni.

A 2000. december 31. előtt kiadott járművezetői igazolványok pótlása az illetékes Vizsgaközpontok által kiállított igazolás alapján történik. Az ügyfél kérelmére az illetékes Vizsgaközpont, a kapcsolódó nyomtatvány kitöltése és díj befizetése ellenében vizsgaigazolást állít ki a korábban tett vizsgáról.
A 2000. december 31. után szerzett moped kategóriák pedig már az Okmányirodák rendszerében szerepelnek.

Hírek

Az utánképzési programok elvégzésének nehézségei

Címke: KÖZÚT, SZAKÉRTŐ

Cikkünkben az I. és a II. utánképzési programok célját, menetét, tartalmát, elvégzésük buktatóit és vizsgakövetelményeit foglaltuk össze a Vizsgaközpont szakértőinek segítségével. Mindenekelőtt tisztázni kell, hogy a feltáró foglalkozás eredményétől függően a Vizsgaközpont az...

A kétkerekű járművek beilleszkedése a mindennapi közlekedésbe

Címke: KÖZÚT, SZAKÉRTŐ

Cikkünkben a láthatóság, az észlelhetőség és a megfelelő öltözet fontosságával foglalkozunk a nagyteljesítményű motorkerékpárok közúti használata vonatkozásában. A „látni és...

Miért hasznos már 14 évesen moped kategóriára vezetői engedélyt szerezni?

Címke: KÖZÚT, SZAKÉRTŐ

A hazai jogszabályok értelmében egy magyar fiatal 14 éves korában „AM” kategóriában vezetői engedélyhez juthat, amellyel segédmotoros kerékpárt, állati erővel vont járművet, valamint a 16...

Több mint félmillió közlekedési vizsga zajlott le az év első nyolc hónapjában

Címke: KAV, ITM

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) Nonprofit Kft. munkatársai januártól augusztusig közel 560 ezer közlekedési vizsga, vizsgálat és utánképzés lebonyolításában vettek részt. A...

Mi is az a közlekedésbiztonság?

Címke: KAV, KÖZÚT, SZAKÉRTŐ

Mit takar ez az összetett fogalom: közlekedés és biztonság? Létezik egyáltalán biztonságos közlekedés? Milyen tényezők befolyásolják? Mit tehetünk a növelése érdekében? Aki hosszú évtizedek óta a közúti közlekedésben éli a szakmai mindennapokat, óhatatlanul szívügyének tekinti a...

Máris jobban motorozunk?

Címke: KAV, KÖZÚT, MOTOR

Korai lenne még elemezni az idén márciusban bevezetett új motoros tantervi és vizsgakövetelmények hatásait. Az azonban már most megállapítható, hogy az új járműkezelési feladatsor sikeres végrehajtásához szükséges vezetési technikák nagymértékben segítik a kezdő motorosok biztonságos...

Talmácsi megcsinálta! De nemcsak világbajnokoknak sikerül az újfajta motoros vizsga

Címke: KAV, ITM, KÖZÚT

A motorkerékpárosok közlekedésbiztonsági helyzetének javítása érdekében az Innovációs és Technológiai Minisztérium korszerűsítette képzési és vizsgakövetelményeiket. Talmácsi Gábor, a MotoGP...

Kösd be magad!

Címke: KÖZÚT, SZAKÉRTŐ

A biztonsági öv szakértői becslések szerint világszerte több mint egymillió ember életét mentette meg feltalálása óta. Rövid közlekedéstörténeti áttekintés. Minden bizonnyal sokunknak van olyan ismerőse, aki a biztonsági öv használatnak szükségességéről különféle anekdotákat tud...

Autóversenyzők tanácsai hétköznapi autósoknak

Címke: KÖZÚT, SZAKÉRTŐ

A különböző szakágak versenyzői sokszor olyan karbantartási műveletekre, vezetéstechnikai trükkökre hívják fel a figyelmet, amelyek esetleg egy hétköznapi autósnak eszébe sem jutnának.  Természetesen senki nem várja el a járművezetőktől, hogy naponta autószerelői szinten ellenőrizzék...

A megfelelő körültekintés szerepe a biztonságos közlekedésben

Címke: KÖZÚT, SZAKÉRTŐ

A térbeli tájékozódás alapjaival, a mozgásérzékelés szerepével, a sebesség- és távolságbecslés fontosságával, valamint az információszerzést gátoló tényezőkkel foglalkozik kollégánk alábbi...

Megtekinthetők a motoros oktatóvideók

Címke: KAV, KÖZÚT, MOTOROS

A Közlekedéstudományi Intézet és a Vizsgaközpont szakemberei által összeállított videósorozat az új motoros tantervben szereplő feladatok helyes végrehajtását mutatja be. 2021. március 1-től a motoros képzések és vizsgák új követelményrendszer szerint zajlanak. A korszerűsített...

Korszerű motoros tananyag szakoktatóknak és vizsgabiztosoknak

Címke: KAV, KÖZÚT, KTI, ITM, MOTOR

Elérhetővé vált az az online tananyag, amely a szakoktatók és vizsgabiztosok felkészülését segíti a március 1-től érvényes új motoros képzési tanterv követelményrendszerének...

Korszerű képzés és vizsgáztatás teszi biztonságosabbá a motorozást

Címke: KAV, KTI, ITM, KÖZÚT

2021. március elsejétől megújított tantervi és vizsgakövetelményeket teljesítve szerezhetnek jogosítványt a magyar motorosok. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium alapos szakmai előkészítő...

Új motoros tantervi javaslatok készültek

Címke: KAV, ITM

A motoros balesetek számának csökkentése érdekében a Vizsgaközpont szakemberei javaslatot állítottak össze motoros képzések tanterveinek és vizsgakövetelményeinek módosítására. A közlekedés biztonságának javítása összetett feladat, amelynek fontos elemét képezi a közlekedésben...