Változások a gépkezelői képzésben és vizsgáztatásban

2022. március 03. csütörtök

A Vizsgaközpont egyik fő tevékenysége a közúti közlekedési szakemberek szaktanfolyami képzéseit lezáró vizsgák szervezése és lebonyolítása. Évi ötvenezres vizsgázói létszámával a szakterület egy jelentős hányadát a közúti közlekedési ágazatban használt gépek kezelőinek vizsgái szolgáltatják, amelyek az utóbbi év tapasztalata alapján az összes létszám mintegy 40%-át teszik ki. A 2021-es év nagy horderejű változásokat hozott ezen a területen, amelyben a Vizsgaközpont komoly szakértői szerepet vállalt.

A hatósági vizsgák történetében a legutóbbi nagy átalakításra 2009-ben került sor a közúti közlekedési ágazatban használt önjáró emelő- és rakodógépek kezelőinek képzéséről és vizsgáztatásáról szóló 40/2009. (VIII. 31.) KHEM rendelettel; az elmúlt kb. 7 évben - a szabályozási környezet alapján - kettős képzési követelménynek kellett megfelelniük a gépkezelőknek. A munkakör betöltéséhez szükséges volt az Országos Képzési Jegyzék szerinti építő- és anyagmozgató gép kezelő szakképesítés (Földmunka-, rakodó- és szállítógép kezelő, Alapozás, közmű- és fenntartási-gép kezelő, Targoncavezető, Építési anyagelőkészítő gép kezelője, Emelőgépkezelő (kivéve targonca), Útépítő-, és karbantartógép kezelő), ezen felül, a KHEM rendelet által 33 gépcsoportba sorolt gépek kezelése esetén szükséges volt a rendeletben előírt gépkezelői jogosítvány megléte is. A jogszabály értelmében a szakképesítés a hatósági vizsga bemeneti feltételeként jelent meg.

A szakképzés legutóbbi átalakításával összefüggésben megszűntek a fentebb felsorolt OKJ szakképesítések megszerzésére irányuló képzések, ennek a helyzetnek a megoldására született meg a közúti közlekedési ágazatban használt gépek kezelőinek képzéséről és vizsgáztatásáról szóló 54/2021. (XI. 5.) ITM rendelet. Ez lehetővé tette az „előélet” nélküli jelentkezők részére is a jogosultságok megszerzését, a hatálya alá tartozó gépekre vonatkozóan. Az új szabályozás 5 gépkategóriában 82 gépcsoportba sorolja a közúti közlekedési ágazatban használt gépeket, a 82 gépcsoport bármelyikére önálló tanfolyammal szerezhető meg a jogosultság. Az elméleti képzés korábban a szakképesítés megszerzése során zajlott, ez a képzési rész átemelésre került a szaktanfolyam keretei közé. A képzés az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) engedélye alapján a szaktanfolyami képző szerveknél történik.

A képzéshez hasonlóan a vizsga elméleti résszel egészült ki, a három elméleti tantárgyhoz kapcsolódóan 3 szóbeli vizsgatárgyból kell számot adni a megszerzett tudásról. Ezek a következők: általános munkavédelmi és elsősegélynyújtási ismeretek, általános üzemeltetési és technológiai ismeretek, valamint szakirányú, gépspecifikus elméleti ismeretek. A jogszabály lehetőséget biztosít a korábbi képesítések alapján részleges mentesítésekre is, az adott gépcsoporthoz kapcsolódó OKJ szakképesítéssel rendelkező jelentkező mentesül a teljes elméleti képzés és vizsga alól. Ha valaki - a tervezett vizsgájához képest - 5 éven belül már tett sikeres gépkezelői vizsgát (tehát rendelkezik már jogosítvánnyal), mentesül a két általános tan- és vizsgatárgyra vonatkozó kötelezettségek alól.

A rendelet értelmében a külföldön szerzett jogosítványok beszámíthatók a képzésbe és vizsgába, ennek mikéntjéről, mértékéről viszont minden esetben a közlekedési hatóságként eljáró ITM dönt, határozatban. Szintén lehetőség nyílik külföldi állampolgárok számára tolmács közreműködésével zajló vizsgára. Itt a szaktanfolyamokra vonatkozó általános szabályok érvényesek, vagyis a vizsgán kizárólag az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda (OFFI) által kirendelt tolmácsok vehetnek részt. 
A bővülő gépcsoportlistával összefüggésben a kiadott jogosítványok is változtak, a megnövekedett számnak megfelelő bejegyzési hellyel kerülnek kiadásra, új sorozatként. A kiállításkor az előzetes orvosi alkalmasságot a Vizsgaközpont jegyzi be, a későbbi időszakos vizsgálatokat az arra jogosult, vizsgálatot végző orvos jegyzi be. A vizsgaszervezéssel kapcsolatos szabályokat a képzők és a vizsgaközpont között kötött megbízási szerződés rögzíti.

ÁKÓ ÉS VSM: ELÉRHETŐK 2024 NEGYEDIK NEGYEDÉVÉNEK ADATAI

Címke: ÁKÓ, VSM, KÖZÚT

A hazai autósiskolák teljesítményét mérő Átlagos Képzési Óraszám (ÁKÓ) és a Vizsga Sikerességi Mutató (VSM) legfrissebb értékei táblázatos formában és grafikonok segítségével is...

Márciusban kerülhet a kormány elé az új KRESZ

Címke: ÉKM,

2025-ben kerül a Kormány elé az új KRESZ, de a közlekedési szabályok mellett figyelmet kell fordítani azok betartatására is. Lázár János, építési és közlekedési miniszter Közlekedésinfó címmel tartott sajtótájékoztatót.  Március végére elkészül az új KRESZ tervezete, amelyet...

Boldog karácsonyt és eredményes új esztendőt kívánunk!

Címke:

Minden kedves ügyfelünknek, partnerünknek és kollégánknak szép karácsonyt, eredményes új esztendőt kívánunk! ...

MOTOROSBARÁT SZALAGKORLÁTOK

Címke: HÍREK,

A közlekedésbiztonság egyik kiemelt területe a motoros balesetek megelőzése, amelyek sajnos továbbra is gyakoriak az utakon. A statisztikák szerint Magyarországon évente mintegy 1200-1300 motoros baleset történik és ezek közül körülbelül 5%, azaz évi 50-60 eset halálos kimenetelű. A balesetek...