Két év szünet után indul újra a szakoktatói alapképzés
Szeptember 27-én kezdődik a KTI Közlekedéstudományi Intézet által meghirdetett közúti járművezetői szakoktatói alapképzés. A járványhelyzet okozta egyéves kényszerű kimaradás után újraindult szaktanfolyamra mintegy 1700-an jelentkeztek, közülük 332 fő tett sikeres felvételi vizsgát.
A közúti közlekedésről szóló törvény (1988. évi I. törvény) tavalyelőtti módosítása alapján 2019-től a járművezető vizsgabiztosok, műszaki vizsgabiztosok, szakoktatók és az iskolavezetők képzését és továbbképzését a KTI Közlekedéstudományi Intézet (KTI) végzi.
Utoljára két évvel ezelőtt volt lehetőség közúti járművezetői szakoktatói képesítést szerezni, mert tavaly a járványhelyzet miatt nem indult ilyen irányú képzés. A KTI ez év májusában hirdette meg a szakoktatói alapképzés újraindulását, amelyet nagy érdeklődés kísért. A felvételi eljárást közel 1700-an kezdték meg, közülük a felvételi időszak augusztus 31-i lezárásáig 332 fő tett sikeres felvételi vizsgát.
A jelentkezés feltételei több ponton is megváltoztak a 2020 előtti időszakhoz képest. Korábban „A”, „B” és „C” kategóriás vezetői engedéllyel kellett rendelkeznie a pályázónak, a módosított szabályozás szerint azonban már elegendő a „B” kategóriás vezetői engedély megléte is. Új elem az úgynevezett befogadó nyilatkozat, amelyet az a képzőszerv (autósiskola) állít ki, ahol a pályázó a hospitálási és tanítási gyakorlatát fogja teljesíteni.
A felvételi vizsgákat a KTI szervezte meg és bonyolította le, a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. (Vizsgaközpont) munkatársai a felvételizők vizsgáztatásában közreműködtek. A pályázóknak egy többlépcsős, összetett vizsgázási folyamatot kellett teljesíteniük. A számítógépes elméleti vizsgákból és szóbeli vizsgából álló első fázisban összevont közlekedési ismeretekből, szerkezeti és üzemeltetési ismeretekből, valamint szakmai alapismeretekből bizonyíthatták tudásuk meglétét. A második fázisban „B” kategóriás járművezetési gyakorlati felvételi vizsgát kellett tenniük.
Az alapképzés szeptember második felében indul. A tanulók a szaktanfolyam elméleti részét e-learning formában sajátítják el. Az elméleti témakörök: andragógia, oktatásmódszertan, közlekedési szakmai és műszaki ismeretek, a járművezető-képzés rendszere és ügyvitele. A gyakorlati rész során az alkalmazott oktatásmódszertant ismerik meg, amelyet a hospitálási és tanítási gyakorlat keretében valós helyzetekben gyakorolhatnak be.
A képzés záróvizsgával fejeződik be, amely számítógépes elméleti vizsga, mikrotanítás, valamint gyakorlatban bemutatott műszaki és B kategóriás járművezetési oktatás modulokból áll össze. Az elméleti vizsgák januárban kezdődnek, a gyakorlati rész várhatóan márciusban zárul. A záróvizsgákat szintén a KTI szervezi és bonyolítja le, a Vizsgaközpont munkatársai a vizsgáztatásában működnek közre.
Az alapképzés sikeres befejezésével a tanulók szakoktatói oklevelet szereznek. A megszerzett képesítés birtokában – az egyéb feltételek fennállása esetén - a közúti járművezetők elméleti és műszaki oktatását, valamint B kategóriában a gyakorlati oktatást végezhetik.
Márciusban kerülhet a kormány elé az új KRESZ
Címke: ÉKM,
2025-ben kerül a Kormány elé az új KRESZ, de a közlekedési szabályok mellett figyelmet kell fordítani azok betartatására is. Lázár János, építési és közlekedési miniszter Közlekedésinfó címmel tartott sajtótájékoztatót. Március végére elkészül az új KRESZ tervezete, amelyet...
Boldog karácsonyt és eredményes új esztendőt kívánunk!
Címke:
Minden kedves ügyfelünknek, partnerünknek és kollégánknak szép karácsonyt, eredményes új esztendőt kívánunk! ...
MOTOROSBARÁT SZALAGKORLÁTOK
Címke: HÍREK,
A közlekedésbiztonság egyik kiemelt területe a motoros balesetek megelőzése, amelyek sajnos továbbra is gyakoriak az utakon. A statisztikák szerint Magyarországon évente mintegy 1200-1300 motoros baleset történik és ezek közül körülbelül 5%, azaz évi 50-60 eset halálos kimenetelű. A balesetek...