Sütiket használunk a böngészési élmény javítására, a tartalom megjelenítésére, valamint forgalmunk elemzésére.
További információk: Süti tájékoztató
Fogalommagyarázat: veszélyeztetés, akadályozás és zavarás
A KRESZ gyakran használja a címben szereplő három fogalmat, pontos definíciójukat azonban nem adja meg. Cikkünkben ezt pótoljuk.
A közlekedési szakemberek megfogalmazása szerint „A közlekedés célja a helyzetváltoztatás, a térbeli távolságok legyőzése.” Közlekedés nélkül már nem is működne a világ, de hogyan közlekedjünk helyesen?
Elsőbbségem van … Sokszor halljuk ezt a kifejezést? De mi is az az elsőbbség? És hogyan illeszkedik ehhez a veszélyeztetés, akadályozás, zavarás fogalom hármasa
Bár a KRESZ nem határozza meg ezeknek a jelentését, mégis több helyen használja őket. Azért, hogy értelmezhetőek legyenek ezek az „íratlan” fogalmak, az alábbiakban hétköznapi nyelven megadjuk definíciójukat:
- veszélyeztetés: a közlekedés más résztvevőjét hirtelen irányváltoztatásra, hirtelen fékezésre kényszeríteni,
- akadályozás: továbbhaladásában gátolni a többieket,
- zavarás: sebességének, haladási irányának megváltoztatására kényszeríteni a másik jármű vezetőjét.
A KRESZ a fenti fogalmak felhasználásával így rendelkezik a közlekedésről: „Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és a vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon és ne zavarjon.”
Szóval úgy kell közlekednünk, hogy a többieket – lehetőség szerint – hirtelen mozdulatokra ne kényszerítsük! Adódhat azonban olyan helyzet, amikor kénytelenek vagyunk olyat tenni, amit alapvetően nem is akarunk. Például akkor, amikor váratlanul egy gyermek szalad elénk az úttestre. Erre erős fékezéssel és gyors kormánymozdulattal reagálunk, amivel más közlekedőket hirtelen mozdulatra, irányváltoztatásra kényszerítünk.
Akadályozás? Engem senki ne akadályozzon! Sokszor halljuk ezt. De hogy tud az ember kikanyarodni péntek délután egy kis utcából a Rákóczi útra úgy, hogy valaki nem áll meg. Vagy hogy tud egy rövid helyre tolatva beállni, ha a közlekedők közül nem segít és nem áll meg? Igen, ezekben az átlagos helyzetekben akadályozni fogjuk a többieket.
És a zavarás? Maradva az előző akadályozásnál említett eseteknél, ha nem állnak meg a többiek, és csak lassítanak, már akkor is a zavarás esetéről beszélhetünk.
Összerakva az előző gondolatokat, az elsőbbség továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására.
Szóval vigyázzunk egymásra, segítsük a többi közlekedőt, és ne tekintsük játszótérnek a közutat!

VASÚTI VIZSGABIZTOSI FELKÉSZÍTŐ 2023
Címke: VASÚT,
A vasúti vizsgabiztos jelölteknek – a vizsgabiztosi névjegyzékbe történő felvételi kérelem beadását megelőzően – a Vasúti Vizsgabiztosi és Ellenőrzési Osztály által szervezett, a vizsga lebonyolításának módjáról szóló felkészítőn kell részt vennie. A felkészítő...

KÖKÉNY RENDSZERREL KAPCSOLATOS FRISS INFORMÁCIÓK
Címke: KÖZÚT,
Tisztelt Ügyfeleink! Tájékoztatjuk Önöket, hogy 2023. október 2. és október 8. között, esténként 22:00-tól 24:00-ig a KÖKÉNY rendszer tervezett karbantartása zajlik, amely időtartartam alatt a rendszer nem lesz elérhető. Megértésüket és türelmüket köszönjük! *** Újabb...

ÜGYFÉLSZOLGÁLATI NYITVATARTÁS VÁLTOZÁS
Címke: LÉGÜGY, HAJÓZÁS, VASÚT, SZAKTANFOLYAM, DRÓN
Tisztelt Ügyfeleink! 2023. augusztus 18-án, pénteken, áramszünet miatt zárva tart a Budapest, III. kerület, Polgár utca 8-10. alatt található ügyfélszolgálatunk. Érintett szakterületek: - szaktanfolyam - drón - hajózás - vasút - légügy Megértésüket köszönjük! ...

Új minisztériumi pályázat képzőszervek számára
Az Építési és Közlekedési Minisztérium pályázatot hirdetett az e-learning rendszerű képzésben alkalmazható zárt rendszerű távoktatási képzésmenedzsment rendszerek és az e-learning rendszerű képzéshez szükséges digitális tananyagok akkreditációjának megszerzésére. A pályázat...