Fogalommagyarázat: veszélyeztetés, akadályozás és zavarás

2022. június 27. hétfő

A KRESZ gyakran használja a címben szereplő három fogalmat, pontos definíciójukat azonban nem adja meg. Cikkünkben ezt pótoljuk.

A közlekedési szakemberek megfogalmazása szerint „A közlekedés célja a helyzetváltoztatás, a térbeli távolságok legyőzése.” Közlekedés nélkül már nem is működne a világ, de hogyan közlekedjünk helyesen?

Elsőbbségem van … Sokszor halljuk ezt a kifejezést? De mi is az az elsőbbség? És hogyan illeszkedik ehhez a veszélyeztetés, akadályozás, zavarás fogalom hármasa

Bár a KRESZ nem határozza meg ezeknek a jelentését, mégis több helyen használja őket. Azért, hogy értelmezhetőek legyenek ezek az „íratlan” fogalmak, az alábbiakban hétköznapi nyelven megadjuk definíciójukat:

  • veszélyeztetés: a közlekedés más résztvevőjét hirtelen irányváltoztatásra, hirtelen fékezésre kényszeríteni,
  • akadályozás: továbbhaladásában gátolni a többieket,
  • zavarás: sebességének, haladási irányának megváltoztatására kényszeríteni a másik jármű vezetőjét.

A KRESZ a fenti fogalmak felhasználásával így rendelkezik a közlekedésről: „Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és a vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon és ne zavarjon.”

Szóval úgy kell közlekednünk, hogy a többieket – lehetőség szerint – hirtelen mozdulatokra ne kényszerítsük! Adódhat azonban olyan helyzet, amikor kénytelenek vagyunk olyat tenni, amit alapvetően nem is akarunk. Például akkor, amikor váratlanul egy gyermek szalad elénk az úttestre. Erre erős fékezéssel és gyors kormánymozdulattal reagálunk, amivel más közlekedőket hirtelen mozdulatra, irányváltoztatásra kényszerítünk.

Akadályozás? Engem senki ne akadályozzon! Sokszor halljuk ezt. De hogy tud az ember kikanyarodni péntek délután egy kis utcából a Rákóczi útra úgy, hogy valaki nem áll meg. Vagy hogy tud egy rövid helyre tolatva beállni, ha a közlekedők közül nem segít és nem áll meg? Igen, ezekben az átlagos helyzetekben akadályozni fogjuk a többieket.

És a zavarás? Maradva az előző akadályozásnál említett eseteknél, ha nem állnak meg a többiek, és csak lassítanak, már akkor is a zavarás esetéről beszélhetünk.

Összerakva az előző gondolatokat, az elsőbbség továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására.

Szóval vigyázzunk egymásra, segítsük a többi közlekedőt, és ne tekintsük játszótérnek a közutat!

ITT A VADBALESETEK IDŐSZAKA

Címke: KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁG,

Július második felében megkezdődött az őzek párzási időszaka, ami azt jelenti, hogy az állatok gyakran megjelennek utak mellett és az utakon is, leginkább az erdős, cserjés területeken. Az augusztus közepéig tartó időszakban fokozottan kell számítani a vadveszéllyel jelzett útszakaszokon az...

ÜNNEPI NYITVATARTÁS

Címke: NYITVATARTÁS,

A 2024. augusztus 17-18-19-20-ai négynapos ünnepi hétvégére való tekintettel a Vizsgaközpont augusztus 2-án pénteken és 3-án szombaton a megszokottól eltérő nyitvatartási rend szerint várja ügyfeleit és szakmai partnereit: A közúti ügyfélszolgálatok augusztus 2-án (pénteken)...

EMELKEDNEK A KÖZLEKEDÉSI BÍRSÁGOK

Címke: KÖZÚT,

Augusztustól módosul a közlekedési szabálysértések esetén kiszabható pénzbírságok és helyszíni bírságok kötelező mértéke, amelynek részletei a Magyar Közlöny 2024. évi 74. számában olvashatók. A korábbi 13 ezer forint helyett 26 ezer forint lesz a helyszíni bírság azoknak, akiket...

ÚJ TANTERVI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK C és CE KOMBINÁLT KATEGÓRIÁS TANFOLYAMOKHOZ

Címke: KÖZÚT, ÉKM

Elérhető az Építési és Közlekedési Minisztérium által  a „C” kategória és „CE” kombinált kategória párhuzamos megszerzését célzó járművezető-képző tanfolyamok számára készített...