Fogalommagyarázat: veszélyeztetés, akadályozás és zavarás

2022. június 27. hétfő

A KRESZ gyakran használja a címben szereplő három fogalmat, pontos definíciójukat azonban nem adja meg. Cikkünkben ezt pótoljuk.

A közlekedési szakemberek megfogalmazása szerint „A közlekedés célja a helyzetváltoztatás, a térbeli távolságok legyőzése.” Közlekedés nélkül már nem is működne a világ, de hogyan közlekedjünk helyesen?

Elsőbbségem van … Sokszor halljuk ezt a kifejezést? De mi is az az elsőbbség? És hogyan illeszkedik ehhez a veszélyeztetés, akadályozás, zavarás fogalom hármasa

Bár a KRESZ nem határozza meg ezeknek a jelentését, mégis több helyen használja őket. Azért, hogy értelmezhetőek legyenek ezek az „íratlan” fogalmak, az alábbiakban hétköznapi nyelven megadjuk definíciójukat:

  • veszélyeztetés: a közlekedés más résztvevőjét hirtelen irányváltoztatásra, hirtelen fékezésre kényszeríteni,
  • akadályozás: továbbhaladásában gátolni a többieket,
  • zavarás: sebességének, haladási irányának megváltoztatására kényszeríteni a másik jármű vezetőjét.

A KRESZ a fenti fogalmak felhasználásával így rendelkezik a közlekedésről: „Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és a vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon és ne zavarjon.”

Szóval úgy kell közlekednünk, hogy a többieket – lehetőség szerint – hirtelen mozdulatokra ne kényszerítsük! Adódhat azonban olyan helyzet, amikor kénytelenek vagyunk olyat tenni, amit alapvetően nem is akarunk. Például akkor, amikor váratlanul egy gyermek szalad elénk az úttestre. Erre erős fékezéssel és gyors kormánymozdulattal reagálunk, amivel más közlekedőket hirtelen mozdulatra, irányváltoztatásra kényszerítünk.

Akadályozás? Engem senki ne akadályozzon! Sokszor halljuk ezt. De hogy tud az ember kikanyarodni péntek délután egy kis utcából a Rákóczi útra úgy, hogy valaki nem áll meg. Vagy hogy tud egy rövid helyre tolatva beállni, ha a közlekedők közül nem segít és nem áll meg? Igen, ezekben az átlagos helyzetekben akadályozni fogjuk a többieket.

És a zavarás? Maradva az előző akadályozásnál említett eseteknél, ha nem állnak meg a többiek, és csak lassítanak, már akkor is a zavarás esetéről beszélhetünk.

Összerakva az előző gondolatokat, az elsőbbség továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására.

Szóval vigyázzunk egymásra, segítsük a többi közlekedőt, és ne tekintsük játszótérnek a közutat!

Új gépkezelői szaktanfolyami képesítések, óraszám változások

Címke: KÖZÚT, SZAKTANFOLYAM

A közúti közlekedési ágazatban használt gépek kezelőinek képzéséről és vizsgáztatásáról szóló 54/2021. (XI. 5.) ITM rendelet közelmúltban történt módosítása a gépkezelői szaktanfolyamok...

Új hajós vizsgatípus és angol tartalmak

Címke: HAJÓZÁS,

A 2025 év elején új területtel bővült a Hajózási Vizsgaközpont portfóliója; mostantól – a német hatósággal együttműködve – már a Rajna különös kockázatúnak minősített szakaszaira is szervez a Vizsgaközpont vonalismereti vizsgát, amelyre a jelentkezés folyamatos. A területhez...

Új tevékenység Légügyi Vizsgaközpontunknál

Címke: LÉGÜGY,

2025. február 1-jétől a Vizsgaközpont tevékenységéhez tartozik a koordinációs feladatok ellátására szolgáló földi rádióállomás kezelői engedély megszerzéséhez szükséges elméleti vizsgáztatás. A feladat korábban az Építési és Közlekedési Minisztérium Léginavigációs és...

Általános tájékoztató a 2025. évi vizsgadíjakról

Címke: KÖZÚT, VASÚT, HAJÓZÁS, LÉGÜGY, DRÓN, PÁV

2025. március 7-étől változnak a közlekedési vizsgadíjak, amelyek részletesen az alábbi linkeken érhetők el. Fontos kiemelni, hogy a változás idén sem érinti a „B” kategóriájú vezetői engedély megszerzéséhez kapcsolódó elméleti és gyakorlati vizsgadíjakat.  Főszabály szerint a...