Elrettentő példák: az ittas vezetés következményei

2021. március 31. szerda

A Pályaalkalmassági Vizsgálati Igazgatóság pszichológusának írása az „iszik vagy vezet” dilemmájával és az ezzel kapcsolatban hozott rossz döntésekkel foglalkozik.

Lüktető életvitelünk szinte megköveteli, hogy naponta vezessünk autót. Ugyanakkor gyakran találkozunk az alkohol csábításával is. A névnapok, születésnapok és egyéb családi, baráti összejövetelek sokszor elképzelhetetlenek a „kedvesen erőszakos” kínálás nélkül. Gyakran kerülünk nehéz döntés elé: utasítsuk vissza a kínálást vagy mondjunk le a vezetésről, esetleg merjük vállalni az ittas vezetés kockázatát.

Napjainkban ezek a kérdések még égetőbb formában jelentkeznek. Nincsenek összejövetelek, rendezvények, családi találkozások, mindenki visszaszorult egy szűkebb térbe, csak a közvetlen családtagjaival találkozik nap mint nap, vagy egyedül van. A munkavégzést sokan otthonról intézik, így a magány, az elszigetelődés érzése még inkább felerősödik, ami gyakran túlzott otthoni alkoholfogyasztásba torkollhat.

Tudjuk, hogy a pandémia a már meglévő mentális betegségekre, a szerhasználatra, az alkoholfogyasztásra is negatív hatással van. Ilyen helyzetben nehéz az egészséges életvitel, a megfelelő étrend, a folyadékfogyasztás, a mozgás, a „csak semmi stressz” szlogenjét hangoztatni. Sokan csak túl akarnak élni. A járvány gazdasági és egészségi vonatkozásai, a létbizonytalanság, miből élünk holnap, a napi halálestek, a kórházi adatok naponkénti közlése, „ránk mikor kerül sor?” kérdése mind-mind hozzájárul a napi feszültség, a pánik, és a mentális, lelki romlásunk előidézéséhez.

Visszatérve az először felvetett gondolathoz, az iszik vagy vezet döntést nap mint nap meg kell hoznunk, még akkor is, ha nem egy világjárvány okozta problémahalmaz tetején ülünk. Az alkoholfogyasztás és az autózás hazánkban nem összeegyeztethető fogalmak, hiszen itthon a sofőrök számára zéró tolerancia van érvényben a véralkoholszint kapcsán. Magyarán, a sofőrök vérének semmilyen mértékben sem szabad alkoholt tartalmaznia.

Közel 20 éve vezetek pszichológusként utánképzési csoportokat. Sokan nem tudják, mi is az az utánképzés. Csak akkor szembesülnek vele, ha olyan közlekedési eseményt, esetleg bűncselekményt követnek el, amelynek mellékbüntetési tétele a pénzbírság és a vezetéstől való eltiltás mellett az utánképzés elvégzése is.

Rengeteg esettel találkoztam, rengeteg történetről hallottam az elmúlt 20 évben hallottam, ezek sokszor elgondolkodtatnak. Jó lenne, ha ezek az esetek sokakhoz eljutnának, fiatalokhoz, friss jogosítvánnyal rendelkezőkhöz, a kevés tapasztalattal,de annál nagyobb „mellénnyel” vezetőkhöz.

Sokak okulására a közelmúltból most két rövidebb történetet szeretnék megosztani azok közül, amelyekkel szakmai pályafutásom során találkoztam.

Első eset

A főszereplő egy fiatal, 18 éves fiú, aki fél éves jogosítvánnyal rendelkezett a történet idején.  Szombat este volt, összegyűlt egy párfős társaság, indult a buli, megittak egy unicumot, hogy meglegyen a hangulat, majd egy kölcsönautóba szálltak. A fiatal fiú ült a kormány mögé, de nem ellenőrizte a járművet, így nem derülhetett ki, hogy a fék nem működött megfelelően. Mellette a legjobb gyermekkori barátja, játszótársa ült, ő is 18 éves fiú, aki persze nem kötötte be magát. Hátul két lány, helyesek, cserfesek, és ők sem voltak bekötve. Elindultak egy nagyváros utcáin, nagy volt forgalom. A fiú által vezetett autó elé bevágott egy másik, ő fékezett, de nem működött a fék, így félrerántotta a kormányt, és jobbról nekiütközött egy kőoszlopnak. A barát, mivel nem volt bekötve, kiesett, és a feje pont a kőoszlopnak csapódott, azonnal meghalt. A többiek csak könnyebben sérültek. A friss jogosítvánnyal rendelkező fiú börtönbüntetésre számíthat, a büntetési tétel 2-8 évig terjedő szabadságvesztés. Ittasan ült a volán mögé, egy ember meghalt a baleset következtésben, aki ráadásul a gyermekkori barátja volt.

Második eset

Kisebb város éjszaka fél 3-kor, kihalt utcák, senki sehol. A 3 hónapja jogosítványt szerző fiatal srác ki akarta próbálni az apja nemrégiben vett, zsír új verdáját. Nagy végsebesség, hatalmas teljesítmény. Éjszaka úgysincs senki az utakon, elindult hát, és 120km/órás sebességgel száguldott a kisváros főutcáján. Egyszer csak egy kerékpáros éppen előtte száguldott át. Elcsapta, a kerékpáros hatalmasat repült, nagy csattanással az aszfalton landolt. Remegő lábakkal szállt ki az autóból és látta, hogy egy iskolatársa fekszik előtte élettelenül. Nagyon megijedt, visszaszállt az autóba és meg sem állt hazáig, otthon az apja segítségét kérte, hogy mit tegyen most.

Később jelentkezett a rendőrségen, de mivel 50 km/óra helyett 120km/órával száguldozott lakott területen belül, és halálos közlekedési balesetet okozott, ráadásul cserbenhagyta áldozatot, súlyos börtönbüntetésre számíthat. Az csak egy momentum, hogy az iskolatársa nagy adag droggal a szervezetében, a közlekedési szabályokat megszegve kerékpározott a kihalt utcán.

Konklúzió

A mai törvényi szabályozás szerint, aki ittasan ül autóba, még ha csak egy fél pohár sört is ivott előtte, bűncselekményt követ el. Ha közben történik egy halálos közlekedési baleset, az ittas vezető akkor is börtönbüntetésre számíthat, ha nem ő volt a hibás. Halálos közúti baleset bekövetkezése után a vezető akkor is letöltendő börtönbüntetésre számíthat, ha gyorshajtást követ el, drogosan vezet vagy cserbenhagyja áldozatát.

Szokták mondani, hogy a törvény nem tudása nem ment fel senkit a tett törvény általi megítélése alól.

Érdemes ezen elgondolkodni!

Nagy-Tóth Mónika pszichológus

Kivezetik a papír alapú kedvtelési célú okmányokat

Címke: KAV, HAJÓZÁS

Az intézkedés a 2014. január 1. előtt kiállított belvízi kedvtelési célú kishajó-vezetői képesítő okmányokat és a 2016. január 1. előtt kiállított tengeri kedvtelési célú kishajó-vezetői képesítő okmányokat érintik. A 2014. január 1. előtt kiállított belvízi kedvtelési...

Több mint félmillió közlekedési vizsga zajlott le az év első nyolc hónapjában

Címke: KAV, ITM

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) Nonprofit Kft. munkatársai januártól augusztusig közel 560 ezer közlekedési vizsga, vizsgálat és utánképzés lebonyolításában vettek részt. A...

Két év szünet után indul újra a szakoktatói alapképzés

Címke: KAV, KTI, KÖZÚT

Szeptember 27-én kezdődik a KTI Közlekedéstudományi Intézet által meghirdetett közúti járművezetői szakoktatói alapképzés. A járványhelyzet okozta egyéves kényszerű kimaradás után újraindult...

Autósiskola és a vizsgahelyszín kiválasztása

Címke: KAV, KÖZÚT

A döntésnél számos tényezőt kell mérlegelni: költségek, oktatás minősége, helyszín, az oktatók és az iskola hírneve. A Vizsgaközpont szakértője ezek között segít eligazodni. Látott már negyvenezer forintért görögországi nyaralást repülővel meghirdetve? Mert létezik ilyen, de az...