Az utánképzési programok elvégzésének nehézségei
Cikkünkben az I. és a II. utánképzési programok célját, menetét, tartalmát, elvégzésük buktatóit és vizsgakövetelményeit foglaltuk össze a Vizsgaközpont szakértőinek segítségével.
Mindenekelőtt tisztázni kell, hogy a feltáró foglalkozás eredményétől függően a Vizsgaközpont az utánképzésre kötelezett számára azt a programot jelöli ki, amely a feltárt hiányosságok megszüntetésére a legmegfelelőbb. Az utánképzésre kötelezés alapjául szolgáló cselekmény (cselekmények), valamint a feltárás eredményeinek összevetése és elemzése után a feltáró csoport az utánképzési programok közül arra irányítja a kötelezettet, amely a domináns probléma megoldását várhatóan leghatékonyabban szolgálja.
Az I. program a közlekedési képzettség hiányosságainak megszüntetésére irányuló elméleti foglalkozás, amelyet 6 órában kell megtartani.
Az első csapda többek között itt van. Hat órában ugyanis nem lehet a közlekedési alapismereteket (közismert nevén a KRESZ-t) teljességgel ismertetni, megtanítani. Elhihetjük magunkról, hogy tudjuk a tananyagot, hiszen évek óta közlekedünk, de ez koránt sincs így. Remekül el tudunk autózni minimális ismeretekkel, mint például az állj, az elsőbbségadás vagy az egyéb áthaladási sorrendet szabályzó tudással, de a vizsgán nem csak erre kérdeznek rá. Kíváncsiak lehetnek esetleg, hogy
- a személyautó tetőcsomagtartójáról előre-hátra, jobbra-balra milyen mértékben lóghat ki a rakomány,
- miként kell közlekedni a lakó-pihenő övezetben,
- milyen szabályok vonatkoznak a parkolásra,
- ismerjük-e azokat az előírásokat is, amelyeket nem kell nap mint nap alkalmazni.
Nem szabad elfelejteni, hogy nem most tanultuk a KRESZ-t, ismereteink az elméleti és forgalmi vizsga óta óhatatlanul is kopnak. Nem szégyen egy autósiskola segítségét kérni a felkészüléshez, még ha ezért pénzt is kell kiadni, hiszen a sorozatos bukás jóval többe kerül.
A program elvégzése utáni vizsgán „B” és motoros kategóriák esetén 55 kérdésre kell válaszolni. Az elérhető pontszám 75, a megfelelési ponthatár 65. Ez nem azt jelenti, hogy tíz kérdést elronthatunk, mivel vannak súlyozott ábrás feladatok is.
Egy pótvizsgáért jelenleg 5750 forintot fizetünk, és sajnos sokaknak többször is a zsebébe kell nyúlnia a siker érdekében. Ennél a programnál nincs meghatározva, hogy hányszor lehet próbálkozni, de mint látjuk, a sok sikertelen próbálkozás jelentősen meg tudja terhelni pénztárcánkat. Az otthoni felkészülésnek, tanulásnak nagy jelentősége van.
Nézzük a másik vizsgával összefüggő II. utánképzési programot. Ez a közlekedési képzettség, kultúra és magatartás hiányosságainak, hibáinak megszüntetését célzó járművezetési gyakorlati foglalkozás.
Az alapproblémát itt az okozza, hogyha régen ültünk a volán mögött, régen vizsgáztunk, nem ismerhetjük a jelenlegi vizsgáztatási követelményeket. Ebben segít a szakoktatói képesítéssel rendelkező foglalkozásvezető. A cél az, hogy a programon résztvevők visszarázódjanak a gépjárművezetés rejtelmeibe, és levetkőzzék a régebben felvett rossz szokásokat, beidegződéseket. Van, aki úgy gondolja, hogy mindent jól csinál, és a mellette ülő oktató csak azért szól rá percenként, mert unatkozik. Nem, nem azért, hanem mert segíteni szeretne. Érdemes megfogadni a tanácsait. Ő azt szeretné, ha sikeres vizsgát tennénk, és minél hamarabb visszakapnánk a vezetői engedélyünket, azaz általánosságban használt szóval a jogosítványunkat. A kötelezően elvégzendő óraszám 7, a vizsga ezután következhet.
Nem biztos, hogy ez mindenki számára elegendő. Sajnos a készségek a gyakorlás hiányában jelentősen csökkennek, amit esetlegesen észre sem veszünk, vagy nem akarunk tudomást venni róla.
A feltárás előtt a kötelezetteknek nincs lehetőségük (a jogszabályok szerint) arra, hogy gyakoroljanak, pedig a jogosítványukat sok esetben már jó ideje bevonták. Lehet, hogy az előírt gyakorlás kevés lesz, de ezt pótórák vételével tudják orvosolni. A legnagyobb hiba az, ha önálló gyakorlásba kezdenek, hiszen a jogosítvány nélküli vezetés bűncselekménynek minősül és akár börtönbüntetéssel is járhat.
Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy ennél a programnál korlátozva van a lehetőségek száma. Az ötödik sikertelen forgalmi vizsgát követően a kötelezett akkor folytathatja az utánképzést, ha a rendkívüli pályaalkalmassági vizsgálaton „járművezetésre pszichológiailag alkalmas minősítést” kap. A vizsgálat hiánya további időveszteséget okoz.

Idén is várjuk hajós ügyfeleinket szezonális ügyfélszolgálatainkon!
Címke: HAJÓZÁS,
Májusban megnyitja kapuit szezonális hajós ügyfélszolgálatunk Balatonfüreden és Kiskörén! Kollégáink a hajózási szezonban, keddenként 10 és 14 óra között, a Balatonfüredi Yacht Club (BYC)...

Tájékoztatás ügyfélszolgálati nyitvatartásról!
Címke: ÜGYFÉLSZOLGÁLAT,
Ezúton tájékoztatjuk tisztelt ügyfeleinket, hogy ügyfélszolgálataink 2025. május 1-jén (csütörtök) és május 2-án (péntek) zárva tartanak. A május 17-i (szombat) nyitvatartással kapcsolatos információk az alábbi oldalon érhetők el: KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont...

Hajós okmánycsere a balatonfüredi hajós majálison
Címke: HAJÓZÁS,
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) is részt vesz az első alkalommal megrendezett balatonfüredi hajós majálison kiállítóként. A rendezvényen a KAV munkatársai a Boat Show-kon és a korábbi balatonfüredi, illetve kiskörei kihelyezett ügyfélszolgálatokon megszokott...

Angol nyelven is elérhetőek a belvízi hajózási vizsgák
Címke: HAJÓZÁS,
A 2025-ös évtől jelentős újítással bővült a Vizsgaközpont szolgáltatási köre: a Hajóvezető (uniós), a Belvízi hajózási rádiótelefon kezelő és a Vonalismereti vizsgák mostantól angol nyelven...