GYAKORI KÉRDÉSEK Vezetéstámogató rendszerek

A járművek műszaki fejlődése, így a vezetéstámogató rendszerek elterjedése járműkategóriától független, mindennapos jelenség, ezért a vizsgáztatás során történő használatukra vonatkozó szabályok is valamennyi nemzetközi kategóriára kiterjednek.

A rutin és a forgalmi vizsga azonos elbírálás alá esik: a vezetéstámogató rendszerek használata vizsgatípustól függetlenül megengedett. Kizárólag a jármű irányítását átvenni képes vezetéstámogató rendszerek (pl. teljes önvezető funkció, automatikus parkolás stb.) használata tilos mind a járműkezelési, rutin, mind pedig a forgalmi vizsgák esetében.

A vizsga objektív értékelését akadályozhatja, ha az oktatójárműben található vezetéstámogató rendszerek vonatkozásában a vizsgabiztos nem, vagy téves információkkal rendelkezik, így a vizsga megkezdése előtt szükségesnek tartjuk, hogy – a vizsgabiztos kérésére – a szakoktató szóban ismertesse az oktatójárműben található vezetéstámogató rendszereket. A vizsgázónak e tekintetben nincs kötelezettsége, feladata.

Igen, a jármű irányítását átvenni képes vezetéstámogató rendszerek kivételével (pl. teljes önvezető funkció, automatikus parkolás stb.) – ezek vizsgán történő használata tilos.

A vizsgáztatás során használható legfontosabb rendszerekről és azok meghatározásáról IDE kattintva tájékozódhat.

Igen. Minden, a jármű irányítását átvenni képes vezetéstámogató rendszer (pl. teljes önvezető rendszer, automatikus parkolást elvégző parkasszisztens stb.) vizsgán történő alkalmazása tilos. Ezen rendszerek azáltal avatkoznak be a jármű irányításába, hogy a járművezető nélkül hajtják végre az adott műveletet (pl. parkolás során automatikusan forgatják a kormánykereket és a megfelelő pozícióba irányítják a járművet).

Igen. A tolatóradar és az optikai parkolássegítő rendszerek mára alapfelszereléssé váltak, így azok a vizsgáztatás során használható legfontosabb rendszerek listájában nem szerepelnek. Kizárólag a jármű irányítását átvenni képes vezetéstámogató rendszerek (pl. teljes önvezető rendszer, automatikus parkolást elvégző parkasszisztens stb.) vizsgán történő alkalmazása tilos. Ezen rendszerek azáltal avatkoznak be a jármű irányításába, hogy a járművezető nélkül hajtják végre az adott műveletet (pl. parkolás sorfán automatikusan forgatják a kormánykereket és a megfelelő pozícióba irányítják a járművet).

Minden, a jármű irányítását átvenni képes vezetéstámogató rendszer vizsgán történő alkalmazása tilos. Tekintettel arra, hogy mind a félautomata mind az automata parkolórendszerek (pl. automatikus parkolást elvégző parkasszisztens stb.) beavatkoznak a jármű irányításába, vizsgán való használatuk nem megengedett.

Igen. Sem a holttérfigyelő, sem a sávváltási asszisztens nem veszi át a jármű irányítását, ezért nem tartoznak a tiltott rendszerek közé. Mindazonáltal fontos megjegyezni, ezen rendszerek nem helyettesíthetik a vizsgázó adekvát cselekvését.

Igen. Sem a tempomat, sem az adaptív tempomat nem veszi át a jármű irányítását, ezért nem tartoznak a tiltott rendszerek közé. Mindazonáltal fontos megjegyezni, hogy ezek nem helyettesíthetik a vizsgázó adekvát cselekvését.

Igen, mert nem veszi át a jármű irányítását. Mindazonáltal fontos megjegyezni, hogy ezek nem helyettesíthetik a vizsgázó adekvát cselekvését.

Igen, mert nem veszi át a jármű irányítását. Mindazonáltal fontos megjegyezni, hogy ezek nem helyettesíthetik a vizsgázó adekvát cselekvését.

Nem. A vezetéstámogató rendszerek alkalmazása, minden esetben a vizsgázó önálló döntése. Ha a vizsgázó e rendszerek használata mellett dönt, azt kizárólag ő üzemeltetheti és állíthatja be. A szakoktatói beavatkozás e tekintetben sem megengedett. A jármű irányítását átvenni képes – ennélfogva a vizsgán tiltott – vezetéstámogató rendszerek tiltás ellenére történő használata a vizsgaeredmény befolyásolására irányuló cselekedetnek minősül, ami a vizsga felfüggesztését vonhatja maga után.

Nem. A vezetéstámogató rendszerek kikapcsolása minden esetben a vizsgázó önálló döntése. Ha e rendszerek mellőzése mellett dönt, azokat kizárólag a vizsgázó kapcsolhatja ki. A szakoktatói beavatkozás e tekintetben sem megengedett.

A jármű irányítását átvenni képes – ennélfogva a vizsgán tiltott – vezetéstámogató rendszerek tiltás ellenére történő használata a vizsgaeredmény befolyásolására irányuló cselekedetnek minősül, ami a vizsga felfüggesztését vonhatja maga után.

A „Tantervi és vizsgakövetelmények”, valamint „A vizsgáztatás rendje és ügyvitele” című dokumentumok rögzítik a jármű önálló kezelésével kapcsolatos vizsgázói feladatokat. Ezen túlmenően a vizsgázó egyéb feladatot nem kaphat, akkor sem, ha a vizsgázó a vezetéstámogató rendszerek használata mellett dönt.

A forgalmi vizsgák értékelését továbbra is a vizsgabiztos végzi – megfigyel, mérlegel, és értékel a kritikus helyzetben is. A vizsga eredményét minden esetben a vizsgázó teljesítménye, képességei és készségei, valamint járművezető jártassága alapján határozza meg. A vizsga során alkalmazott vezetéstámogató rendszerek önmagukban nem befolyásolják az értékelést; a berendezések jelzései nem okoznak sem hibavonalat, sem sikertelenséget.

A nem megfelelő használatból adódó közlekedési szabálysértés eredményezhet hibavonalat vagy sikertelen vizsgát, annak súlyosságától függően.  A vezetéstámogató rendszerek azonosak a jármű egyéb rendszereivel, kezelő szerveivel. A vezetéstámogató rendszerek alkalmazása vagy mellőzése minden esetben a vizsgázó önálló döntése. Használatuk esetén a rendszerek helyes alkalmazása, megfelelő beállítása, valamint az információk helyes értelmezése a járművezető, illetve – vizsga során – a vizsgázó járművezető jelölt kizárólagos felelőssége. Éppen ezért az ő joga dönteni a vezetéstámogató rendszerek vizsgáztatás során történő használatáról, vagy annak mellőzéséről.

Beálláskor, illetve korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának irányába történő nézéssel, vagy a közvetett látást biztosító eszközök (visszapillantó tükör / kamera) használatával figyelje a menetirányt, folyamatosan tartsa ellenőrzés alatt a jármű környezetét.